Udostępnianie położenia, ocenianie i komentowanie miejsc oraz zdobywanie punktów i odznak - takie zastosowania niesie ze sobą istniejąca w Polsce od czterech lat, lecz wciąż umiarkowanie znana aplikacja Foursquare. Na całym świecie zrzesza ponad 50mln osób, jednak w Polsce jej rozwój następuje powoli. Dlaczego tak się dzieje i jakie możliwości daje firmom, a jakie zwykłym użytkownikom?
Aby zachować porządek zacznę od pokazania Ci czym jest i na czym polega Foursquare. Funkcjonuje on jako aplikacja mobilna, wykorzystująca geolokalizację na smartphonach. Oznacza to, że głównymi jego narzędziami pozostają mapa i GPS. Po uruchomieniu aplikacji telefon pokazuje nam okolicę wraz z najbliższymi obiektami i zameldowanymi ludźmi. Kim oni są i co to za miejsca? Oczywiście są to osoby korzystające z Foursquare, które udostępniły swoje położenie. Natomiast miejsca to restauracje, sklepy, hotele itp., czyli ogólnie mówiąc przedsiębiorstwa, ale także normalne punkty, do których można się udać na spacer lub zabrać swoją drugą połówkę. Wszystkie są dodawane przez użytkowników, ale firmy mogą być oznaczone przez właścicieli bądź pracowników. Aby lepiej to zobrazować opiszę trzy wymienione we wstępie bazowe funkcje, które spełnia ta grywalizacja:
Check-in, czyli pokaż się ludziom
Udostępniając lokalizację pokazujesz wszystkim pobliskim osobom miejsce Twojego aktualnego pobytu. Możesz to zrobić w dowolnym miejscu - lokalu, parku czy siłowni, nawet jeżeli jest w Twojej piwnicy. Wystarczy że nazwiesz miejsce, w którym się znajdujesz i zostanie ono dodane na mapie. Jeżeli Twoi znajomi są w okolicy to będą mogli szybko i łatwo Cię odnaleźć. Wydaje się to bardzo przydatną opcją szczególnie podczas imprez masowych lub nie do końca znanych nam miejsc publicznych o natężonym ruchu. Musisz jednak pamiętać o tym, że informacje gdzie się znajdujesz wraz z Twoimi danymi są udostępniane wszystkim aktywnym użytkownikom Foursquare. Oznacza to, że gdy puścisz powiadomienie o swoim położeniu to każdy kto aplikację posiada zobaczy gdzie jesteś. Istnieje możliwość wykonania niewidzialnego meldunku, ale w tym wypadku nie otrzymuje się punktów i odznak, o których przeczytasz dalej.
Oceń i skomentuj odwiedzone miejsce
Byłeś ostatnio w jakimś miejscu, które niespodziewanie wprawiło Cię w zachwyt? A może wręcz odwrotnie, byłeś oburzony obsługą lub jedzeniem w pobliskiej restauracji? W takich sytuacjach ( a w szczególności w drugiej opcji ) mamy ochotę przekazać innym, naszą opinię na temat tego miejsca. Ostrzec ich przed wyrzuceniem pieniędzy lub przeciwnie, polecając im zapierające dech w piersi lokalizacje. Nie będziesz jednak dzwonił po kolei do wszystkich znajomych chwaląc się w jakim wspaniałym miejscu byłeś lub co okropnego Ci się ostatnio przytrafiło. Także posty na portalach społecznościowych często są pomijane, zapominane lub nawet niewyświetlane wszystkim, których chciałbyś poinformować. Grywalizacja Foursquare to idealne miejsce byś zachwalił, ale także wylał swoje żale, rzetelnie oceniając każde miejsce do którego się udasz. Dzieje się tak za sprawą kilku argumentów:
- Zasięg - Twoje opinie znajdą odbiorców nie tylko wśród Twoich znajomych, ale także wszystkich użytkowników Foursquare. Najważniejsze jednak, że docierasz do osób które rzeczywiście szukają podpowiedzi gdzie spędzić czas i chcą wiedzieć co myślisz i czujesz na temat danego miejsca. Oznacza to, że wspierasz te lokale, które na prawdę zasługują na odwiedzenie, zaś te które Twoich oczekiwań nie spełniają oceniasz równie konsekwentnie.
- Opiniotwórczość - Wyrażasz swoje opinie o odwiedzanych lokalizacjach, dzięki czemu pomagasz wszystkim użytkownikom na dotarcie do tych najlepszych. Wiadomo, że gusta są różne i o nich się nie dyskutuje, lecz w swoim komentarzu nie musisz oceniać dań, spektaklów czy pokazów, ale sama informacja na temat organizacji, jakości usługi lub najzwyczajniej uprzejmości pracowników daje możliwość skonfrontowania ze sobą kilku różnych miejsc i wybrania atrakcyjniejszego.
- Grupa docelowa - To jedna z najistotniejszych różnic między dodawaniem informacji na portalach społecznościowych jak Facebook, a na Foursquare. Korzystając z tej mobilnej grywalizacji, Twoja opinia jest kierowana wprost do osób zainteresowanych. Nie piszesz sam dla siebie, by znajomi przewijali swoją tablicę podpierając głowę ręką i ziewając. Kiedy przelewasz swoje myśli za pomocą telefonu do innych użytkowników to rzeczywiście chcą oni wiedzieć jakie jest Twoje zdanie. Chcą wiedzieć czy randka, którą planują zyska lepszy efekt w restauracji w której byłeś, czy może w tej dwie przecznice dalej. Jeżeli Twoi znajomi, bądź całkowicie obcy ludzie wchodzą do Foursquare to chcą uzyskać rzetelne i konkretne opinie - takich udzielasz komentując i oceniając odwiedzane miejsca.
Zostań burmistrzem by zyskać rabaty
Tak doszliśmy do kluczowego momentu. Tutaj ukryta jest cała grywalizacja związana z tą aplikacją, a także jest to element który lubi się najbardziej. Aplikacja posiada prosty system nagradzania komentarzy, ocen i check-in'ów. Za powyższe aktywności otrzymujesz punkty, które natomiast zamieniają się na odznaki gdy spełnisz określone warunki. Oto kilka przykładów:
Odznaka za pięciokrotny meldunek w jednym sklepie, bądź trzy meldunki w różnych sklepach
Odznaka za pięciokrotny meldunek na tym samym dworcu, bądź trzy meldunki na różnych dworcach
Odznaka za cztery meldunki w dowolnych miejscach w ciągu jednej nocy.
To jednak nie wszystko! Gdy często meldujesz się w jednym miejscu masz szansę zostać jego burmistrzem. Brzmi dumnie, prawda? Rzecz jasna niesie to ze sobą kilka przywilejów. Po pierwsze automatycznie zostaniesz oznaczony przy tym miejscu i każdy użytkownik będzie mógł Cię z nim skojarzyć. Drugą zaletą są rabaty i gratisy. Tutaj sprawa wygląda już różnie, ponieważ zależy to tylko i wyłącznie od dobrej woli właściciela istniejących w aplikacji obiektów. Te, które zostały dodane przez społeczność nie będą oferowały takich udogodnień. Ich kadra prawdopodobnie nawet nie wie o swoim istnieniu w Foursquare. Jeżeli jednak ktoś samodzielnie dodał swoją firmę do platformy to z dużą dozą prawdopodobieństwa przewidział bonusy dla stałych bywalców. Warto więc obserwować, bo możliwe że czekają na Ciebie ciekawe nagrody za odwiedzanie miejsc, w których i tak często się pojawiasz.
Stwarzane możliwości, a przyczyny wolnego rozwoju w Polsce
Wciąż rozszerzająca się ilość odbiorców aplikacji, tworzy coraz większe realne korzyści dla właścicieli firm. Przede wszystkim kreuje kolejny kanał do przekazania światu "Tu jesteśmy!". Posiada świetną grupę docelową nastawioną na poszukiwania miejsc, być może właśnie podobnych do Twojego. Ponad to dzięki użytej grywalizacji zdobywa dla Ciebie stałych klientów, których warto za to nagradzać. Jedyne ograniczenie to liczba użytkowników, która w tej chwili pozwala na praktyczne zastosowanie głównie w dużych miastach. Jeżeli jednak prowadzisz sklep lub restaurację w małej miejscowości to może jest to szansa na rozpowszechnienie jej i zaoferowanie korzyści z bycia stałym klientem połączonym z Foursquare?
Skoro wygląda to tak dobrze to dlaczego tak mało osób z tego korzysta? Bądźmy szczerzy i przyznajmy, że 50 mln użytkowników nie wygląda mocno przy aktualnych społecznościowych gigantach. Dla porównania Facebook posiada ich prawie 1,5 miliarda. Jednak Foursquare pełni określone, mocno sprecyzowane funkcje i nie jest tak uniwersalny jak wspomniany olbrzym. Przyczyną powolnego rozwoju w Polsce może być brak wiedzy właścicieli firm o jego istnieniu. Często można jeszcze spotkać miejsca, które nie posiadają żadnego profilu w internecie, a co dopiero w tak innowacyjnym jak ten. Nie poszukują nowych miejsc do reklamy, trwając w swojej postaci niezmiennie przez wiele lat, a nawet dekady. Użytkownicy widząc przez to niewiele długofalowych korzyści niechętnie pobierają aplikację. Mimo wszystko liczba odbiorców cały czas rośnie i wierzę, że przyjdzie czas kiedy rozwinie się na tyle by ludzie dostrzegli jej potencjał, a korzyści będą obopólne.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz