środa, 25 marca 2015

Sztuka perswazji w biznesie czyli rzekome pranie mózgów cz. 3

sztuka perswazji w biznesie

Jeżeli nie czytałeś pierwszych dwóch części artykułu to koniecznie do nich wróć. Zawarta tutaj treść jest ich uzupełnieniem.

Część pierwsza

Część druga



Ludzie mają tendencje do postrzegania perswazji jako coś niedobrego i nieprzyzwoitego. Obawiają się jej, mylnie utożsamiając ją z manipulacją. Jeżeli jesteś jedną z tych osób to po przeczytaniu poniższej treści zrozumiesz fundamentalną różnicę tych dwóch definicji i dołączysz do grona oświeconych. Pokażę Ci również wykorzystywane na co dzień podstawowe techniki perswazji.

Z poprzednich części artykułu powinieneś już wiedzieć czym jest perswazja i co się na nią składa. Jak myślisz czym się ona różni od występującej w środkach masowego przekazu manipulacji? Obie te czynności są próbą przekonania do swoich poglądów. Obie również w większości czasu celują w ludzkie emocje. Gdzie więc jest pogrzebany przysłowiowy pies? Perswazja różni się od manipulacji metodologią i przede wszystkim etyką. Oparta jest na argumentach i faktach. Ta druga zaś wykorzystuje ludzkie słabości i niewiedzę. Wyróżnia ją fałsz i powodowanie przyszłych szkód u odbiorców. Mam dla Ciebie zadanie, które doskonale Ci to zobrazuje. Znajdź jakiekolwiek źródło synonimów ( wykorzystaj książkę lub internet ) i sprawdź słowa bliskoznaczne do perswazji oraz do manipulacji. Wyniki pozostawiam do Twoich przemyśleń.

W jaki sposób media manipulują ludźmi? Od dawna ludzie oskarżają o to głównie telewizję. 

  • Reality show podstawiają własnych ludzi jednocześnie reżyserując jego przebieg
  • Programy informacyjne manipulują treścią i jej kontekstem
  • Reklamy wprowadzają w błąd lub przedstawiają nieprawdziwe informacje
  • Wiele, wiele innych

sztuka perswazji w biznesie
Perspektywa ma znaczenie


Zostawmy temat manipulacji i powróćmy do tego co nas naprawdę interesuje - perswazja. Pokażę Ci teraz w jaki sposób się ją wykorzystuje. Podstawowym konceptem jest model ELM ( Elaboration Likelihood Model of Persuasion ), który mocno wpływa na odbiorcę. Skupia on w sobie podstawy przekazu dzieląc się na dwa kanały. Pierwszym są konkretne i rzeczowe argumenty i dostosowanie informacji do naszego rozmówcy tak by trafić w jego preferencje, wiedzę i przekonania. Drugi natomiast ma za zadanie oddziaływać na jego podświadomość wykorzystując własną mowę ciała, głos emocje itp. Łącząc te dwa elementy i potrafiąc skutecznie je dostosować do odbiorcy, otrzymujemy umiejętności pozwalające na dotarcie praktycznie do każdego.

Drugą techniką są presupozycje. Jest to metoda dzięki której przekazujemy informacje nie wspominając o nich bezpośrednio. Działamy na logikę i podświadomość tak by sama je wywnioskowała. Żebyś lepiej to zrozumiał podam parę przykładów:

  1. "Mógłbym się teraz opalać, ale muszę dokończyć ten artykuł" - co możesz wywnioskować z tego zdania? Choć nie mówię o tym wprost to możesz sobie wyobrazić jak na dworze świeci słońce i jest upał.
  2. "Sprzedałem wczoraj 10 komputerów" - pewnie już przeliczasz ile pieniędzy zarobiłem. Tak działa nasz mózg i podrzuca nam logiczne wnioski.
  3. "Nie musi się Pan spieszyć z decyzją. Przez weekend tylko dwie osoby będą oglądały to auto" - często wykorzystywane podczas handlu nieruchomościami, autami itp. Z jednej strony jesteś uspokajany, ale w głowie kształtuje Ci się obraz w którym ktoś zabiera Ci wymarzony samochód z przed nosa.

Presupozycje to świetne narzędzie do wywołania konkretnych myśli u odbiorcy. Sprawnie posługująca się nim osoba potrafi doskonale wpłynąć na decyzje innych osób. Jednocześnie cała sztuka perswazji pozwoli Ci na wykorzystanie wielu szans, które stają na Twojej drodze. Dzięki serii moich artykułów jesteś już świadom czym ona jest i jak działa. Teraz postaraj się ją zastosować w życiu, a wszystko stanie się prostsze. 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz